Începând cu 14 octombrie 2025, China a introdus taxe portuare speciale pentru navele americane, inclusiv cele construite în SUA sau înregistrate sub pavilion american. Excepții sunt acordate navelor goale care intră în șantierele navale chineze pentru reparații și altor categorii specifice. Aceste taxe se vor aplica la prima escală într-un port chinez sau la primele cinci călătorii într-un an. Navele care nu achită taxele vor întâmpina dificultăți în procesarea importurilor și exporturilor.
Sancțiuni împotriva filialelor Hanwha Ocean
China a impus sancțiuni asupra a cinci filiale americane ale constructorului naval sud-coreean Hanwha Ocean, acuzându-le de sprijinirea eforturilor SUA de a penaliza interesele maritime chineze. Aceste măsuri interzic tranzacțiile comerciale cu aceste entități pe teritoriul Chinei. Acțiunea survine ca răspuns la o investigație a SUA privind dominanța Chinei în industria globală de construcții navale.
Reacția SUA și escaladarea conflictului
În replică, președintele SUA, Donald Trump, a anunțat creșterea tarifelor pe importurile chinezești la 100% începând cu 1 noiembrie și a introdus noi controale la export pentru software-ul critic. Secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, a acuzat China de încercarea de a dăuna economiei globale.
Implicații economice și geopolitice
Aceste măsuri reciproce riscă să perturbe comerțul maritim global, afectând până la 15% din capacitatea globală de transport maritim de țiței și o parte semnificativă din transportul de containere și tancuri petroliere. Industria se confruntă cu incertitudini, iar analizele sugerează că utilizarea politicii comerciale și de mediu în acest mod transformă transportul maritim global dintr-un mecanism neutru de comerț într-un instrument geopolitic.
