Start oficial pentru linia CFR modernizată spre Giurgiu – Ruse. Proiect de 2,1 miliarde lei pentru o nouă conexiune internațională

Start oficial pentru linia CFR modernizată spre Giurgiu – Ruse. Proiect de 2,1 miliarde lei pentru o nouă conexiune internațională

Un pas important pentru infrastructura feroviară din România a fost făcut odată cu lansarea oficială a lucrărilor de modernizare și electrificare a liniei CFR care leagă Bucureștiul de Giurgiu și, mai departe, de granița cu Bulgaria, prin Ruse. Proiectul, cu o valoare estimată la 2,1 miliarde lei (fără TVA), promite să transforme această rută-cheie într-o axă modernă de transport feroviar.

Ce presupune proiectul

Modernizarea vizează tronsonul București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, inclus în Lotul 2 al proiectului. Acesta acoperă o lungime de peste 67 de kilometri de cale ferată care va fi complet electrificată și reabilitată pentru a permite viteze și siguranță sporite.

Pe lângă modernizarea infrastructurii feroviare existente, proiectul mai include:

  • Implementarea sistemului ERTMS Nivel 2, un standard european de siguranță și semnalizare de ultimă generație;
  • Dublarea liniei de cale ferată între localitățile Daia și Frătești, pentru a asigura o capacitate mai mare și fluidizarea traficului;
  • Construcția viaductului Daia, o lucrare de infrastructură majoră;
  • Reabilitarea stațiilor de cale ferată, a peroanelor și a facilităților pentru pasageri;
  • Soluții pentru protecția mediului și pentru minimizarea impactului asupra zonelor traversate.

Cine execută lucrările

Contractul a fost semnat cu asocierea RailWorks, formată din companiile Arcada Company (lider de proiect) și Alstom Transport. Acești parteneri au experiență extinsă în domeniul infrastructurii feroviare și au fost implicați și în alte proiecte similare din România și Europa.

Durata totală a contractului este structurată astfel:

  • 6 luni pentru proiectare,
  • 30 de luni pentru execuția lucrărilor,
  • 120 de luni (10 ani) garanție,
  • 2 luni de activități post-recepție.

Obiectivele și impactul proiectului

Scopul principal este reducerea semnificativă a timpului de parcurs între București și Giurgiu, cu impact pozitiv atât asupra traficului de călători, cât și asupra celui de marfă. Se așteaptă ca această rută să devină mai competitivă față de transportul rutier, contribuind la:

  • Creșterea mobilității pentru locuitorii din sudul țării,
  • Îmbunătățirea conexiunilor comerciale cu Bulgaria și sud-estul Europei,
  • Atragererea de investiții în zonele tranzitate,
  • Reducerea emisiilor poluante prin înlocuirea transportului auto cu cel feroviar.

Proiectul face parte din strategia națională de modernizare a infrastructurii feroviare, cu finanțare europeană, și susține obiectivele României privind tranziția către un transport mai curat și mai eficient.

Modernizarea liniei București – Giurgiu – Ruse reprezintă un proiect de referință pentru România, nu doar prin valoarea investiției, ci și prin impactul strategic asupra conectivității internaționale. Dacă termenele sunt respectate și lucrările se desfășoară fără blocaje, sudul țării va beneficia în următorii ani de una dintre cele mai moderne legături feroviare transfrontaliere.